Tisztelettel köszöntök minden kedves érdeklődőt, köszöntöm az Egyetem munkatársait és hallgatóit!
Az Óbudai Egyetem a magyar felsőoktatás és mérnökképzés meghatározó szereplője, 130 éves hagyományokra és tapasztalatokra építve a 21. század követelményeinek megfelelő képzési lehetőségeket kínál magyar és külföldi hallgatóknak egyaránt.
Az Egyetem és a jogelőd intézmények tevékenységében mindig is jellemző volt az a törekvés, hogy a tradicionális akadémiai értékek és a folyamatosan változó gazdasági környezet által megfogalmazott elvárások harmonikus összhangja jelenjen meg az oktatási-képzési kínálatunkban. Erre alapozva küldetésünk és működésünk elsődleges célja az erős elméleti alapozású, ugyanakkor a gyakorlatban közvetlenül alkalmazható tudás közvetítése a hallgatóink felé, mind a műszaki és informatikai, mind a gazdasági és pedagógiai tudományterületeken.
Az Óbudai Egyetem teljes akadémiai programot kínál. Az érdeklődők 3 felsőoktatási szakképzés, 14 alapképzési, 10 mesterképzési szak, 3 doktori iskola és számos szakirányú továbbképzési szak közül választhatnak. Képzéseink nappali, esti, levelező, illetve távoktatási munkarendben folynak, egyes alapképzési és mesterképzési szakjaink angol nyelven is hallgathatóak. Az Óbudai Egyetem a kari műszaki képzésekhez illeszkedő műszaki pedagógusképzést is folytat.
Intézményünk gyakorlatorientált képzésének eredményességét – a kiemelkedően pozitív munkaerőpiaci visszajelzéseken túl – a hazai és nemzetközi hallgatói versenyeken elért sikerek is jelzik. Ezek közül külön kiemelendők a tésztahíd-építő (házi, Kárpát-medencei, világbajnokság), a Design Challenge robotépítő, a Bosch Elektromobil, a Mitsubishi-Scholarship, a Pneumobil, a Shell Eco-marathon, a Hajós György Matematikai és a PLC irányítástechnikai programozó versenyeken elért kimagasló eredmények.
Egyetemünk különösen nagy hangsúlyt fektet a határon túli magyar nyelvű oktatás támogatására. Szabadkán az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Karán mérnöktanár mesterképzést, Székelyudvarhelyen könnyűipari mérnöki alapképzést folytatunk, valamint a közeljövőben kezdjük meg oktatási tevékenységünket a korábbi együttműködéseinket kiszélesítve a komáromi Selye János Egyetemen is.
Az utóbbi évek jelentős eredményének tekintjük, hogy 2014. szeptember 1-jén az Egyetemi Kutató és Innovációs Központ részeként megnyílt a Kárpát-medencei Online Oktatási Centrum (K-MOOC), melynek napjainkban 20 magyarországi felsőoktatási intézmény mellett, 13 határon túli magyar tannyelvű felsőoktatási intézmény is tagja. A K-MOOC által a hallgatók számára meghirdetett ingyenesen elérhető, online, kredites magyar nyelvű kurzusok révén tovább erősödik az anyaországhoz tartozás és összetartozás érzése a Kárpát-medencében.
A következő évekre vonatkozóan - az eddigi hagyományokra és szakmai eredményekre alapozva -, az Óbudai Egyetem ambiciózus célt fogalmazott meg. Egy új felsőoktatási modell kialakításával olyan egyetemet kívánunk létrehozni, amely hálózatos működésű, újszerű oktatási módszereket alkalmaz, az ipar igényeit kielégítő, magas szintű képzést, valamint nemzetközileg elismert kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységet folytat. Ezt a célt a „Campus 21” programban valósítjuk meg, mely a 2016-2020 közötti időszakra vonatkozó intézményfejlesztési tervünk kiemelt projektje is egyben. A megfogalmazott stratégia alappillére az az elvárás, miszerint az Egyetem legyen a gyakorlatorientált műszaki alapképzés hazai mintaintézménye, amely megmutatja, hogy bármilyen háttérrel érkezzen is egy hallgató, eredményesen tudja teljesíteni a felsőoktatási elvárásokat és sikeres lesz a munkaerőpiacon.
A „Campus 21” program az oktatás tartalomfejlesztésén túl markáns infrastruktúra bővítés és modernizáció vízióját vetíti az Egyetem polgárai, a gazdaság szereplői, az érintett önkormányzatok képviselőtestületei és a kormányzat elé.
Az egyetem legfontosabb értéke a hallgató, a hallgatók képzésének legfontosabb szereplői pedig az oktató és nem oktató munkatársaink összessége. Meggyőződésem szerint az egyetemnek a társadalom és a hallgatók felé megmutatkozó értékét, minőségét és arculatát a munkatársak együttesen, azok sokszínűsége és egyénisége, a vezetők, az oktatók és nem oktatók értékrendje, minőségi munkája, szakmai tudása, kvalitása és emberi tartása, valamint az egyetemi közösségnek az intézmény iránti elkötelezettsége határozza meg.
Az egyetemi vezetés – és ezen belül a rektor, mint első számú vezető – egyik legfontosabb feladatának tekintem, hogy a dolgozókból az adott cél mellett elkötelezett, minőségi munkát végző, ugyanakkor összetartó egyetemi kollektívát hozzon létre. Olyan kollektívát, amelynek minden tagja érti és érzi a saját feladatának jelentőségét, felelősségét és értelmét, és így továbbra is lehetővé válik, hogy az Óbudai Egyetem a reguláris képzés keretein belül és azon túl is az értékformálás, az értékközvetítés és az értékteremtés világa legyen.
Kívánom, hogy az Óbudai Egyetem minden hallgatója, munkatársa és partnere ennek a folyamatnak aktív részese lehessen!
Prof. Dr. Réger Mihály
rektor